Повернутися до звичайного режиму

Близько 50 років словаки, які проживали на території Закарпатської області, не мали можливості навчати своїх дітей у школі рідною мовою. Словацька мова збереглася лише завдяки спілкуванню в словацьких родинах, завдяки деяким священикам римо-католицької церкви, які правили служби в районах компактного проживання словаків до початку вісімдесятих років XX ст.. За той час виросли два покоління закарпатських словаків, які літературну словацьку мову могли чути лише при перегляді передач словацького телебачення, або слухаючи радіо, що було можливим тільки в прикордонних зі Словаччиною районах.

Тільки після того, як Україна стала незалежною державою, в закарпатських словаків з’явилася можливість вивчення рідної мови в школах. Так поступово в більшості шкіл тих районів, де компактно проживала словацька меншина , було введено вивчення словацької мови факультативно. В Ужгороді це були загальноосвітні школи №2 та №7. Обласна культурно – освітня організація «Матіца Словенска» на Закарпатті та особисто її голова Йосип Гайніш вже тривалий час працювали над вирішенням питання про відкриття в Ужгороді класу зі словацькою мовою навчання. І нарешті в 1997 році Ужгородською міською владою на підставі договору Міністерства освіти України та Міністерства освіти Словацької Республіки було прийнято рішення про відкриття класу зі словацькою мовою навчання в АНВК №2 Цьому активно сприяв і Генеральний консул Словацької Республіки в Ужгороді Іван Шуфрич.

Кожного навчального року відкривався наступний перший клас, учні якого навчалися словацькою мовою.

За таких умов в 2001-2002 навчальному році в загальноосвітній школі №20 , куди були переведені класи із АНВК №2, навчання проходило вже в п’яти класах. На підставі рішення Виконавчого комітету Ужгородської міської ради за № 293 від 26.11.2003р. на базі цих класів було створено спеціалізовану загальноосвітню школу І–ІІІ ст. №21 зі словацькою та українською мовами навчання та поглибленим вивченням іноземних мов. Перших учнів як самостійний навчальний заклад школа прийняла 1 вересня 2004р. Першим директором школи був призначений Калинич Василь Дмитрович.

Вперше питання про виділення приміщення для Центру словацької культури порушили ще в 1996 році під час засідання двосторонньої українсько-словацької комісії з питань національних меншин, освіти і культури. У 2008-му році під час зустрічі Президентів України та Словацької Республіки, що відбулася на Закарпатті, було прийнято рішення про відкриття в Ужгороді Центру словацької культури та навчального закладу. Того ж року почалася реконструкція приміщення четвертої школи, яка на той час пустувала. Загальна вартість робіт - більше 11,5 мільйонів гривень. Окрім того область виділила 350 тисяч на придбання меблів та обладнання для спеціалізованих класів. Будівля школи є пам’яткою архітектури. Була збудована у 1904 р. угорським архітектором П.Шому. Під час Другої світової війни у приміщенні школи функціонувала гімназія з русинською мовою навчання.

Урочисте відкриття реконструйованої українсько-словацької школи відбулося 1 вересня 2011року. В події взяли участь міністр МНС України Віктор Балога, Надзвичайний і Повноважений Посол України у Словаччині Олег Гаваші, голова Закарпатської ОДА Олександр Ледида, Ужгородський міський голова Віктор Погорєлов, інші посадовці та гості з Словаччини.

Навчання в CЗОШ №4 на І ступені проводиться словацькою мовою, вивчаються державна українська мова та англійська мова.

З часу створення в школі працюють 5 вчителів зі Словаччини, відряджені Міністерством освіти Словацької Республіки.

В школі навчається 327 учнів, з якими працюють 25 педагогів. Робота школи здійснюється згідно з планом роботи, який враховує всі необхідні аспекти забезпечення права словацької національної меншини міста Ужгорода та Закарпатської області на навчання рідною мовою відповідно до Конституції України та ст.14 Закону України «Про освіту». Концепція освітньої діяльності СЗОШ №4 передбачає формування в учнів високих моральних якостей, гуманістичного світогляду, досконале володіння знаннями, високий рівень підготовки, створення умов навчання та виховання учнів. Задоволення цих потреб держави, зафіксованих у законах України «Про освіту», «Про мову», «Про загальну середню освіту» Державної національної програми «Освіта»/Україна ХХІ століття/, педагогічний колектив школи сумлінно виконує в своїй практичній діяльності.

Основним завданням педколективу є:

— практична реалізація державної політики у якісному оновленні змісту, форм і методів навчання та виховання;

— оволодіння інноваційними моделями системної диференціації та індивідуалізації навчання;

— цілісний підхід до управління виховним процесом.

Пріоритетним напрямом діяльності є перебудова педагогічного мислення від навчально-дисциплінарної до особистісно-орієнтованої моделі організації навчально-виховного процесу, визначивши учня головною фігурою навчання.

На кожному уроці максимально створюється умови для всебічного гармонійного розвитку особистості засобами диференціації та індивідуалізації навчання, роботи з обдарованими учнями на основі співпраці і співтворчості між учнями та вчителями зі Словацької Республіки та України.

Педколектив працює над педагогічним проблемним питанням:

"Підвищення якості освіти, оновлення змісту і форми організації навчально-виховного процесу через удосконалення творчої співпраці вчителів і учнів»

Учні школи успішно беруть участь в шкільних та міських олімпіадах. Зокрема, в 2016-2017 н.р. на ІІ етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад школа зайняла І місце з хімії серед учнів 9-го класу, І місце з біології серед учнів 8 класу , ІІ та ІІІ місця з історії, географії, фізики, правознавства.

На ІІІ етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад маємо друге місце з хімії у 9-му класі, друге місце з біології, третє місце з географії . У ІІ та ІІІ етапах МАН із захисту науково-дослідних робіт учні школи вибороли І та ІІІ місця.

Учні разом із вчителями успішно готують культурні програми до різдвяних свят, до Дня матері, прощання з буквариком, карнавали та інші. Вони традиційно приймають участь в обласних конкурсах словацької національної меншини: «Чарівність казки», «Золотий соловейко», «Словацький бетлегем», «Словацька веселиця», - чим сприяють розвитку самобутньої народної культури словаків Закарпаття.

Двічі на рік, за підтримки голови «Матіца Словенська» Й. Гайніша, наші учні відпочивають у Словаччині, зокрема відвідують «Школу у природі», «Школу народних ремесел», «Школу юного читача», «Дитячий університет».

Школа активно співпрацює з кафедрою словацької філології УжНу. На базі школи проходять практику студенти ІV курсу та випускники кафедри. Раз на рік для учнів школи проводиться день відкритих дверей. Але при потребі наших учнів завжди раді бачити співробітники кафедри. Разом із студентами кафедри словацької мови та літератури УжНУ в школі успішно проходять педагогічну практику студенти і інших факультетів УжНУ.

/Files/images/storya_shkoli/001.jpg

/Files/images/storya_shkoli/школа 1937р..jpgшкола 1937 р /Files/images/storya_shkoli/школа №21.JPGшкола №21

/Files/images/storya_shkoli/відкриття школи.JPGВідкриття школи /Files/images/storya_shkoli/перший словацький клас 1997р.jpgперший словацький клас

/Files/images/storya_shkoli/педколектив.JPGПедколектив школи

Кiлькiсть переглядiв: 1998